NMGK Hjem Registrer Logg inn


Innlegg: 14  [ Viser: 6 til 10 ]  Sider: 1 2 3  [ Viser side 2 ]

Norsk Moto Guzzi Klubb ForumTekniskBytte luftfilter
Skjønner ikke at du skal begynne å få forbruk av gummi-innsugene, de er jo veldig robuste! Men når du sier det så.......

(apropos innsug, jeg har skiftet til hardplast innsugningsmanifoiler (type MotoSpezial)i stedet for aluminium+gummi, og er kjempefornøyd med dem.

Slangeføringen for veivhusventilasjonen kommer litt an på hvilken Guzzi-modell du har. Ta en titt i Guzziology, der er det noen fine figurer m/tekst som forklarer dette. Enkelt nok, men ta dette alvorlig! Jeg bommet litt med valg av slangetype første gang etter bytte av slanger, og en viktig slange (den tykkeste) ble plutselig flat&tett mens jeg kjørte. Ikke moro, olje sprutet ut mens jeg kjørte på motorveien og gørra nådde bakhjulet i fart. Fikk ’instant’ vinterføre! Jeg fant tilslutt en olje-fast 3/4 tommers slange på TESS, med stålspiral ’bakt’ inn i gummien, slik at man er bombesikker på at den ikke kan bli flat. Veldig bra!

-rolf-
rolf j
Dette minner meg om en hendelse på vår første tur til Polen med sidevognsguzzien. Dette var den første skikkelige turen etter overhaling hvor en SP 1000 motor hadde blitt satt inn. Jeg hadde videre satt på moderne forgassere og innsug (fra Mille GT). K&N filtre var en selvfølge, 850T har jo ikke noe luftfilterboks i utgangspunktet. Vi reiste glade av sted med hele familien, og alt funket fint. I en liten by (på ei bru) begynte den å gå litt rart. Jeg kikket ned, og der hang den ene forgasseren og slang i bensinslange og gassvaier. Innsug-gummien hadde delt seg i to. Akkurat det samme som advares mot her, den gummien er ikke beregnet på å bære hele vekta av forgasseren. Dette løste vi enkelt på nærmeste bensinstasjon med verksted i bakgården, de hadde en Ladamotor liggende, og på denne var det en passende vannslange. Av denne slangen skar jeg til to nye innsug, som jeg kjørte med hele resten av turen. Når jeg kom hjem, lagde jeg nye innsug av hydraulikkslange i passende dimensjon, og disse har jeg kjørt med siden. Sikkert ikke optimalt med hensyn på turbulens osv, men på en gammel Guzzi merker ihvertfall ikke jeg den store forskjellen.
Anders Hørtvedt
Ta en titt på hjemmesidene til www.moto-spezial.de hvis du vil ha hardplast innsugsmanifoiler. De bærer i alle fall forgasserne helt fint etter min erfaring, og har svært god passform og finish.

-rolf-

rolf j
Jeg har nylig bestilt nye luftfilter på følgende web-adresse: www.kustomz.com/guzzi.html hvor de selger ovale filtre kalt S&B som jeg aldri har sett før, men som etter sigende skal ha duk&netting fra samme leverandør som K&N. Jeg syntes det var attraktivt at de er litt kortere (halv tomme) enn K&N filtrene som vanligvis selges til Guzzier. Mine K&N filtre ligger plantet inn i rammerøret bak forgasserne og det er ikke noe særlig bra synes jeg. På min LM3 er det kanskje en tanke verre enn hos de fleste fordi manifoilene jeg bruker er ørlite lengre enn de originale. Dessuten burde man med den ovale typen filter være sikker på at det er stort nok filterareal til at de ikke er en begrensning for luftinntaket. Det finnes dem som påstår at de koniske K&N filtrene (som jeg selv bruker i dag) egentlig er for små (?).

Jeg ringte han som selger disse S&B filtrene. Han heter Warren og er av og til aktiv på det amerikanske diskusjonsforumet for Guzzier. Han lever egentlig av å selge trimmingsdeler til Ford motorer, men har startet med litt Guzzideler nærmest som hobby (har en LM1). (De utfører letting av svinghjul også, men det er vel ikke mye mening i å sende kilovis med bulk jern jorda rundt for filing&dreiing!)

Jeg er spent på om denne handelen vil fungere og hvordan filtrene vil passe. Kommer tilbake med erfaringer hvis/når jeg får noen filter i posten!

rolf j
Oppdatering: Handelen gikk over all forventning! Ikke moe tull med oppgjør, og svært rask service, 1 uke fra USA er bedre enn mange leverandører veldig nær oss klarer, helt upåklagelig, og med overraskende lave transportkostnader! Filtrene ser meget forseggjorte og bra ut, akkurat som KN, passer fint med lengden mot ramma etc.

Et lite problem da: De har diameter som passer PHM40 mens jeg har PHF36 forgassere. Det ser ut til at den ytre diameteren rundt halsen på disse to forgassermodellene er den samme i USA(?). Jeg gidder ikke selge dem, så det betyr jeg lar filtrene ligge til jeg kommer i gang med mitt neste vinterprosjekt: Skifte til større forgassere. Der fikk jeg erfare ulempen med langveisfra bestilling, det er ikke så lett å bare gå tilbake å bytte en feil del selv om den er levert i beste mening når den kommer fra USA!

-rolf-
rolf j
Norsk Moto Guzzi Klubb ForumTekniskBytte luftfilter


Innlegg: 14  [ Viser: 6 til 10 ]  Sider: 1 2 3  [ Viser side 2 ]


Forumets Status
4590 medlemmer har skrevet 205 meldinger fordelt på 85 emner / 4 kategorier / 2 forum.
Brukernavn
Passord
 
 Automatisk innlogging? (krever cookies)
Vi ønsker vårt nyeste medlem Karrypymn velkommen.
Det for tiden 0 medlemmer innlogget i forumet.
Innloggede medlemmer:
Alle innlegg er medlemmenes private meninger. Norsk Moto Guzzi Klubb er ikke ansvarlig for innleggenes innhold.