NMGK Hjem Registrer Logg inn


Innlegg: 5  [ Viser: 1 til 5 ]

Norsk Moto Guzzi Klubb ForumTekniskCalifornia 2 som 'vingler'...
I 2001 var jeg så heldig å kjøpe en èn-eiers California 2 ifra et av klubbens godt voksne medlemmer i sør-Norge.
Jeg begynte å kjøre sykkelen først i år og har kjørt bare 300 mil ennå. Noe jeg lurer fælt på er om det er normalt av disse syklene å pendle fra side til side i lav hastighet. Det er selvsagt ikke mange centimetrene det er snakk om, men allikevel så er jeg svært nysjerrig på om den bare ’er sånn’ eller om det er noe som kan gjøres noe med? Når jeg har kjørt i høyere hastighet, les over 80, en del km, for så å slakke av til omkring 40-50 så begynner sykkelen å pendle. Jeg har fått byttet styrelagrene, hjullagrene og den har nye dekk. Jeg tror ikke det skyldes vindskjermen… (heller ikke føreren) Noen som vet hva jeg mener og kan fortelle meg hva det er?
 
Har sykkelen din gått langt? California II har jo ofte det.

Snakker vi her om at hele sykkelen følger en S-format bane (ganske langsom pendling), eller at styret pendler ganske raskt?

Om det er det første, har jeg vel ikke så mange forslag.

Om det er det siste, er det nok ikke helt uvanlig (generelt, jeg har ingen erfaring med California II) ved avslag av gassen. Jeg ville sjekket styrelageret enda en gang (at det er passe, ikke for stramt eller for slakt)+ svingarmslagrene. Hjullagre og dekk er også kandidater, men dem har du jo byttet allerede. På min Guzzi er svingarmslagrene justerbare, det er de trolig på din også. Om de er slakke, ville jeg ikke bli forundret om den oppfører seg som i forslag 2.
En annen ting jeg faktisk opplever fra tid til annen, er at hjulakslene blir så slitte / er så dårlig laget at de faktisk slarker mot lager innerbanene. Jeg tror ikke jeg har opplevd dette på Guzzien, men på andre sykler som har gått langt. Det er heller ikke uvanlig at navene er slitt, slik at hjullagrene slarker i navet. Dette gjelder også sykler som har gått langt, og har fått nye hjullagre mange ganger (eller som har blitt byttet på brutal måte). Da hjelper det lite med nye hjullagre.

Hva med hjulene dine? Er de rette og velbalanserte?

Anders
Anders Hørtvedt
Hei Anders!
Sykkelen har akkurat rullet sin første hundretusen.
Var på (Guzzi)verksted og fikk ettersjekket styrelagrene samtidig som de byttet hjullager, så dèt skal være i orden.
Felgene ble avbalanserte da dekkene ble lagt på, men jeg tror ikke det har noe med hjul/dekk å gjøre. Det du sier om justerbare svingarmslager og slakk der skal jeg sjekke. Noe annet er at jeg lurer på om det rett og slett er dekkene som ’klatrer’ i sporene og dette forsterkes av slakk i svingarmslager. Den minner litt om en gammel caterpillar å kjøre.
 
Eva,

Jeg har ikke så mye erfaring med å kjøre gamle Caterpillar, men jeg tror jeg forstår hva du mener. Det høres ut omtrent som min SidevognsGuzzi føles. Med den er det ganske vanskelig å holde en helt stø kurs over ujevnheter i veien. Dette kommer av lite etterslep i styringa (jeg kjører med EML svingarmsgaffel) og firkantede dekk (bilhjul). Dette har jeg bare lært meg å leve med.

Jeg tror de fleste nye dekk vil være ganske upåvirket av spor o.l i veien, men når dekkene begynner å bli slitte, er det helt klart at de fleste sykler merker spor o.l. bedre.

Slakk i svingarmslagre kjenner du ganske lett ved å sette sykkelen på midtstøtta og dra bakhjulet sideveis. Om du kjenner bevegelse, har du et problem som kan fikses ved å justere lagrene. Slark i svingarmen vil du alltid merke ganske godt når du kjører.

Jeg vet ikke om det er noe problem i praksis, men man kan jo ende opp med en svingarm som ikke er sentrert i ramma (slik at hjulene ikke står på linje) når man justerer. Jeg kjører og skrur bare på sidevognsGuzzi, så jeg har ingen erfaring med hvor mye dette faktisk påvirker kjøregenskapene på en solosykkel. Kankskje ikke i det hele tatt? Her er det sikkert noen andre som kan bidra med erfaring.

Anders Hørtvedt
Demonter vindskjerm og evn vesker, dette skal hjelpe !
Det er mulig at svingarmslagrene er slitte eller at svingarmen er feiljustert. Det er ikke alltid mulig å sjekke lagerslitasje uten å demontere=bytte lagrene. Hjulene kan være i ubalanse, ubalanse i forhjulet gjør at styret vil slå i hastigheter rundt 60-80kmt.
Dersom du kommer fra en nyere/modernere sykkel kan det hende at du må justere kravene. Når det er sagt så vil jeg si at min gamle T3 fra -77 er stabil som toget opp til 150km/t med skikkelig nedlegg. I høyere fart tenderer den til å gynge bak, forutsatt nevnte nedbrekk...

Arne
 
Norsk Moto Guzzi Klubb ForumTekniskCalifornia 2 som ’vingler’...


Innlegg: 5  [ Viser: 1 til 5 ]


Forumets Status
4590 medlemmer har skrevet 205 meldinger fordelt på 85 emner / 4 kategorier / 2 forum.
Brukernavn
Passord
 
 Automatisk innlogging? (krever cookies)
Vi ønsker vårt nyeste medlem Karrypymn velkommen.
Det for tiden 0 medlemmer innlogget i forumet.
Innloggede medlemmer:
Alle innlegg er medlemmenes private meninger. Norsk Moto Guzzi Klubb er ikke ansvarlig for innleggenes innhold.