NMGK Hjem Registrer Logg inn


Innlegg: 5  [ Viser: 1 til 5 ]

Norsk Moto Guzzi Klubb ForumTekniskVentil-lufting
Hvor er festet for kondens-slangen fra breather-boxen på en V65? Orginalt.

Breatheren sitter under tanken helt oppe ved styrekronen. Den tar inn slangene fra ventilene på baksida. Slangen for oljedampen går ut av toppen på breatheren og inn på toppen av luftfilterkassa. Kondensvann samles i bunnen av breatheren og ledes bakover ca. 30 cm via en hardplast slange. Men hvor tømmes slangen orginalt... ?

På sykkelen min, er det en flaske under sidedekselen som samler vann&oljegørr. Tømmes omtrent 1 gang i mnd og funker greitt.

Men det kunne vært greitt å vite hvordan det opprinnelige oppsettet var - og jeg har aldri greidd å finne noe innslagspunkt for orignalslangen jeg har liggende.
 
Fra bunnpannen bak på motoren går det en gummislange opp ved siden av starteren. Denne slangen er festet inn i bunnen av den svarte plastboksen (breatheren).
Dvs: Olje som blåses ut av veivhusutluftingen på toppdekslene renner tilbake til bunnpannen.

Oljedampen går fra breatheren til luftfilteren hvor den blir med i forbrenningen("tykk" plastslange).

mvh
Karl R
 
Takk for responsen og tegningen via email. Jeg måtte ta meg en tur ut i garasjen og sjekke opplysningene dine mot slangekoblingene mine... Dersom du har rett, er spørsmålet nå hvor slangen under luftfilteren blir av? (nr.24 i tegningen)

Men, jeg har visse problemer med å forstå at det er slangen "fra bunnpannen" som går til bunnen av breatheren - nr. 57 på tegningen. Det av to grunner:

Hovedgrunnen er at det renner nesten bare vann ut av denne slangen! Små mengder med vannbefengt olje - men nesten utlukkende vann. Det vet jeg fordi jeg ledet denne slangen til en flaske jeg monterte ved sida av batteriet. Der auser jeg vann av sykkelen min.

Den andre grunnen er at hardplast slangen som satt under breatheren ikke rekker lengre bak enn til en eller annen plass mellom sylindrene. Dessverre for meg, datt slangen av før at jeg kunne se hvor den var festet første gangen jeg demonterte elendigheten. Alle de andre slangene var festet med slangeklemmer og måtte løses med skrujern. Den var tydeligvis bare trykket på ett eller annet.

Også - det er på det rene at det renner reint olje ut av slangen med øvre feste midt under luftfilteren. Hos meg, går den til bunnpannen i en sløyfe forbi startmotoren. Etter at jeg koblet vekk slangen fra under breatheren, er oljen aldri det minste hvit når jeg skifter den. Tidligere var det vanlig med grå-hvit avleiringer i oljen.

En kort stund prøvde jeg med å la ’avrennet’ fra under breatheren gå rett i bakken via en lang slange, men det var så pass mye gørr i vannet at det ble litt grisete i garasjen.

Hvor mener du den siste slangen i sløyfene (f.eks. den under luftfilteren) ender? Sagt men andre ord - hvor blir det av kondensen???
 
Tegningen det referer til er side A9 på orginal delefilm.

Posisjon 22 og 24 mener jeg ikke var i bruk på den V65C jeg hadde. Lurer på om det er forskjellige varianter ute og går. Pos 22 tror jeg skal ned på samme tilkoplingen på bunnpannen som pos 57.
Noen andre som vet mere?

Noe problemer med kondens har jeg ikke hatt. Motorolje har holdt seg svart hele tiden. Ikke tegn til "melkedannelse".

mvh
Karl R
 
Hei dere,

Jeg har en V65C’84 importert fra Unaiten. Har nettopp byttet fra KN filtre til orginalt filter, og den breatherboksen som fulgte med passer ikke noe sted på min sykkel. Den er litt annerledes enn det ser ut som de V65’ene dere ser på. Den har ikke noen breatherboks, ikke rekker slangene fra ventilene opp dit heller, så jeg var sterkt i tvil om hvor alle slangene skulle hen.

Etter en prat med en fyr på Motorhuset Rovik, fikk jeg vite at disse slangene først og fremst var for få et renere miljø, dvs oljedampen kommer inn i luftfilteret og videre inn i sylinderne og blir etterhvert forbrent til bedre miljøvennlige gasser. Dette stemte bra med tegninger på en gammel Honda jeg hadde en gang.

Slangene fra ventilene koplet jeg derfor direkte på undersiden av luftfilteret (det var kun stor tapp med hull på undersiden og ikke på oppsiden). Fra bunnpannen gi det en slange med en Y, den ene enden koplet jeg til luftfilteret, rett bak slangen fra ventilene. Den andre koblet jeg også til luftfilteret, men litt lengre bak på filteret. Begge disse slangene passet perfekt i lengde.

Dessverre var det bare hull i luftfilteret og ikke noen plastikktapper å feste slangene fra bunnpannen på, så jeg måtte lage noen fester. Brukte strammeskruer for bremsewire fra en trøkamel. Det kjekke med disse skruene er at de har langsgående hull i (for wiren). Satte på noen muttere for at slangen skulle festes skikkelig.

Om dette er en god løsning, vet jeg ikke, men har nettopp begynt å kjøre med sykkelen igjen, og den sviver tilsynelatende meget bra foreløpig.
 
Norsk Moto Guzzi Klubb ForumTekniskVentil-lufting


Innlegg: 5  [ Viser: 1 til 5 ]


Forumets Status
4591 medlemmer har skrevet 205 meldinger fordelt på 85 emner / 4 kategorier / 2 forum.
Brukernavn
Passord
 
 Automatisk innlogging? (krever cookies)
Vi ønsker vårt nyeste medlem soantaxia velkommen.
Det for tiden 0 medlemmer innlogget i forumet.
Innloggede medlemmer:
Alle innlegg er medlemmenes private meninger. Norsk Moto Guzzi Klubb er ikke ansvarlig for innleggenes innhold.