logo
 
-------------------------------- Tekniske Tips ----------------------------------

De tekniske tipsene på denne siden har tidligere stått i klubbavisen "Bicilindrica". Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at klubbens ledelse ikke kan ta ansvar for innholdet i tipsene.

Vedlikehold av kardangakselen (04.04.2003)

(gjelder kanskje mest de små Guzziene)
(Bicilindrica nr. 3/2001)

En lørdag ettermiddag i juni ble fruen og jeg stående og beskue spirende trøndersk kornåker og kvitrende småfugler mens vi ventet på redningsbil fra NAF. Noen minutter tidligere hadde jeg hørt en liten ekstra klunk-lyd i det jeg gira ned foran en sving, og dermed var det ikke noe mer framdrift. Motoren malte og gikk mens vi glei sakte inn mot veikanten. Full stopp uten forvarsel. Slik tilbrakte vi en sjelden frikveld mens svigermor var barnevakt. Men hyggelig var det at en lokal Harley-gubbe stoppa og spurte om vi trengte hjelp. (For å beskrive MC-miljøet i denne byen: En gang inngikk jeg og en kollega veddemål mot en tredje kollega om at han kom til å slutte å hilse på oss etter at han kjøpte Harley. Vi tapte med stor glede.)

De langsgående sporene i hylsene som sitter mellom kardangakselen og pinjongdrevet i kardanghuset var utslitt. Etter som de tilsvarende sporende i girkasse-enden av kardangakselen (foran kryssleddet) ikke har tilsvarende slitasje, sannsynligvis fordi den tydelig har hatt et ørlite tilsig av olje fra girkassa, er det nok en ide å plukke av bakhjulet en gang i blant og sette inn de aktuelle delene med fett, fortrinnsvis noe som inneholder molybden-et-eller-annet. Og sørg for å få ut fuktighet. Denne skaden er ikke ukjent for motorsykkelreparatører - når jeg har spurt meg for, er det ingen som har vært overrasket, og det gjelder kardangsykler generelt. Ikke noe Guzzi-fenomen altså. Men jeg kan ikke huske at det var vesentlig slitasje på den 72-modellen jeg hadde en gang, og den hadde også gått langt. Så kanskje er de små mer utsatt enn de store.
På min V65 var det altså de to hylsene mellom kardangakselen og pinjongdrevet som gikk. På de store Guzziene (i hvert fall de gamle som jeg har vært borti) er det en enkelt hylse. Hylsene er veldig enkle å skifte ut og koster ca. 1000,- til min sykkel. Verre er det at sporene i akselen og pinjongdrevet også blir slitt, og disse delene må jeg regne med å skifte ut om en stund. Veldig ergelig og dyrt å skifte ut både pinjongdrev og kronhjul i kardangen (må skiftes sammen) på grunn av denne skaden, når delene ellers er helt fine. Derfor har jeg lyst til å prøve å få reparert de delene det gjelder. Dvs. legge på sveis og frese ut nye spor. Etter som mine deler enda ikke er helt utslitt (jeg kan tyne ut mange kilometer av dem enda) har jeg ikke lyst til å eksperimentere med dem. Derfor spør jeg om det er noen som har noen slike deler liggende som har helt ødelagte spor. Ta i så fall kontakt. Får jeg tak i egnede deler skal jeg prøve å finne noen som vil ta på seg en slik jobb.

Nå venter jeg på at MC-Tuning i Trondheim skal gi meg priser på nye deler, slik at jeg kan vurdere kostnadene på reparasjon i forhold til nye deler. Har for øvrig tidligere hatt god erfaring med MC-Tuning som verksted.

Til slutt et tips dersom noen skulle bli stående på landeveien på grunn av dette. Snu rørhylsa (det går i hvert fall an på de gamle små-Guzziene)! Sporene er ulikt slitt og får sannsynligvis noe å ta tak i til slik at du kommer fram til et mer egnet oppholdssted.

Bjørn Syvertsen




Tilbake
 

Copyright © 2002-2011 Norsk Moto Guzzi Klubb Webmaster