logo
 
-------------------------------- Tekniske Tips ----------------------------------

De tekniske tipsene på denne siden har tidligere stått i klubbavisen "Bicilindrica". Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at klubbens ledelse ikke kan ta ansvar for innholdet i tipsene.

Forgasserjustering og modifisering (04.04.2003)

(Bicilindrica nr. 3/2000)

Artikkelen om emnet i forrige blad var interessant. Jeg har et lite praktisk tips: Ta ei stripe hvit tape rundt gasshåndtaket. Sett et merke på den delen av håndtaket som ikke roterer, og marker posisjonen for ingen gass og full gass på tapen, deretter 1/4, 1/2, 3/4 gass. Så finner du veier hvor du kan holde jevn fart noen minutter om gangen. Etter at motoren er varm, holder du konstant 1/4 gass noen minutter, det vil på min sykkel si rundt 80-90 km/t. Hold gassen konstant, bruk heller bremsen om det går for fort. Etter noen minutter (så mange som mulig), tar du kløtsjen inn, slipper gassen og skrur av tenninga. Når sykkelen har stanset, skrur du ut tennpluggene og ser på fargen (se artikkel i forrige nr.). Du har nå sjekket om tomgangsdysene er av riktig dimensjon, forutsatt at blandingsjusteringen er bra. Neste trinn blir å kjøre med halv gass. Problemet her er at du da vil kjøre langt over fartsgrensen, halv gass er langt mer enn halv fart! Jeg fant en lang og bratt bakke, og brukte bremsen noe. Så er det 'same procedure': Inn med kløstjen, av med tenninga og ut med pluggene. Så har du sjekket dysenålens stilling. Til slutt er det hoveddysen, den skal sjekkes med full gass. Her trenger du både en lang, bratt bakke, bremser og en passasjer for å holde farten nede! Jeg brukte bare noe over ett minutt, og fikk allikevel et hint utifra pluggenes farge. Når du kjører med halv og full gass, kan pluggene godt være lysebrune og grålige i fargen.
Dersom du må skifte, får vi håpe at importøren får tak i nye dyser, det ser ut til å være problematisk.

Ivar Johannessen




Tilbake
 

Copyright © 2002-2011 Norsk Moto Guzzi Klubb Webmaster