logo
 
-------------------------------- Tekniske Tips ----------------------------------

De tekniske tipsene på denne siden har tidligere stått i klubbavisen "Bicilindrica". Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at klubbens ledelse ikke kan ta ansvar for innholdet i tipsene.

I fall det skjer med deg... (31.10.2004)

(Bicilindrica nr. 3/2004)


En liten historie for Guzzi-eiere, om det å ha en enkel sykkel hvor det er lett adkomst til de fleste komponenter som får den til å gå framover!

Kom fram til jobben med LM3’ern i går morges og ladelampa (lampene i mitt tilfelle - jeg har paralellkoblet tre) begynte plutselig å lyse på turtall helt opp til over 2000rpm. På turen hjem om ettermiddagen så det en stund ut til at lampa stort sett var ’slukket’ mens jeg kjørte, men i tunneler kunne jeg se at det faktisk var lyskjær fra lampa også på høye turtall. Det var noe galt der uten at jeg skjønte hva det var - tanker om regulatorer og mye annet rart surret i hodet, men jeg greide å komme meg hjem.

Fram med stjerneskrutrekker og av med framdekselet på dynamoen, et sted må man jo begynne (og litt flaks må man jo ha skulle det vise seg!). Pluggen med de tre ledningene som sitter sammen på dynamoen (og går til likeretteren bak sidedekselet såvidt jeg vet) var ristet halvveis løs og den ene enden av pluggen var bare såvidt på plass, men ved første øyekast så det ganske tilforlatelig ut. Kan umulig være første gang dette skjer med en Guzzi, der framme på motoren må det jo riste ganske så formidabelt!

Kontakt-rens fra sprayboks, rengjøring med tørkepapir, ørlite kontaktfett på alle kabelsko og alt satt sammen igjen. Fem minutter og systemet virket perfekt som før!

Rolf J (96)






Tilbake
 

Copyright © 2002-2011 Norsk Moto Guzzi Klubb Webmaster