logo
 
-------------------------------- Tekniske Tips ----------------------------------

De tekniske tipsene på denne siden har tidligere stått i klubbavisen "Bicilindrica". Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at klubbens ledelse ikke kan ta ansvar for innholdet i tipsene.

Kardangproblemer (27.02.2007)

(Bicilindrica nr. 1/2007)

Her kommer en liten advarsel til dere som i likhet med meg er av den oppfatning at man ikke skal skru på noe som virker. Da jeg satte inn Elins Le Mans i høst, oppdaget jeg nemlig en alvorlig feil i kardangen. Jeg skulle ta den av for å bytte simmering, da det begynte å komme litt olje ut av den. Dette er et greit problem å løse, og er heller ikke så ukjent. Det som derimot ikke er så vanlig å tenke på oppdaget jeg da jeg hadde skrudd av klokka, og jeg fikk se splinsen på mellomakselen. Rettere sagt splinsen på akselen som går inn i klokka, og splinsen på den lille skjøtehylsa som forbinder klokka med mellomakselen. Her var sporene så tynnslitte at det kun var kort tid igjen til en hard akselerasjon ville føre til at hele greia ville rotere fritt. Delene var knusk tørre, og det er det som er problemet. Her er det metall mot metall, og dette er i konstant bevegelse. I tillegg er det oksidasjon i form av overflaterust som akselererer prosessen. Delene er ikke smurt fra fabrikkens side, og det er heller ikke beskrevet i noen serviceprosedyre. Det dere må gjøre er å ta av klokka og sørge for å smøre akselen med et bestandig fett. Helst noe molybdenholdig, da det er veldig trykkbestandig. Dave Richardson har beskrevet problemet i Guzziology, men som vanlig leser man jo ikke dette før det er for sent. Han minner også om at splinsen som forbinder hjulet med kardangen må smøres på samme måte, men det er jo noe man ser hver gang man bytter dekk. Der har jeg vanligvis brukt kobberpasta. Problemet gjelder også på de små Guzziene.

Det som gjør dette dyrt, er at akselen inn i klokka er enden på piniondrevet. Dette kan ikke kjøpes separat, men må kjøpes sammen med kronhjulet. Da snakker vi om minst 4000 kroner i bare deler. Dessuten bør overhalingsjobben gjøres av fagfolk. For mitt vedkommende endte det med at jeg sjekket www.rebootguzzispares.com. Dette er et firma som jobber med salg av brukte Guzzideler. Innehaveren er engelsk, men de holder til i Frankrike. Der fikk jeg en veldig bra kardang og skjøtehylse for 293£ inkludert frakt. Omregnet til norske kroner og påslått norsk moms endte jeg opp med 4721 kroner. Hadde jeg tatt av kardangen første gangen jeg tok av bakhjulet på sykkelen, hadde jeg spart disse pengene. Jobben er ikke mer ekstra enn å trekke av støtdemperen og å ta av fire muttere der hvor klokka er forbundet med svingarmen, og hele prosessen er ikke mer enn de fleste klarer på en halv time.



Øverste bilde viser hvordan splinsen bør se ut, mens det nederste viser den slitte splinsen.


Tor Linnerud (medl.nr. 6)






Tilbake
 

Copyright © 2002-2011 Norsk Moto Guzzi Klubb Webmaster