NMGK Hjem Registrer Logg inn


Innlegg: 2  [ Viser: 1 til 2 ]

Norsk Moto Guzzi Klubb ForumTekniskOlje
Snakket i dag med en som hadde kjøpt girolje hos en kjent mc-forhandler nylig. Oljen (Castrol) hadde betegnelsen 10-40 Gear oil. Forhandleren påsto at dette var akkurat den samme oljen som tidligere ble kalt for 80-90 og at fabrikkantene hadde bare forandret navnet på den. Opplysningene ble kontrollert med en annen forhandler - samme svar. 80-90 heter nå 10-40.

Dette høres utrolig rart ut i mine ører. Hvordan kan vektgraderingen skifte benevning uten at målemetoden endres?

Det hører med til historien at jeg kjøpte både 80-90 og 70-140 vekt olje bare et par uker tidligere.

Kan noen klare opp i dette? Juger flere av de velkjente forhandlerne i Bergen for å selge en ussel liter med olje? Og risikerer kamaraten med 10-40 girolje i Sport-girkassen girhaveri?

tom

Innsendt 20.08.2003 12:04:26.
 
Hei

Den oljen du har hørt om er sikkert følgende:

MTX 10W-40
En mineralsk multigrad motorsykkel girolje utviklet for alle totakts motorsykler. Castrol MTX anvendes på manuelle og automatgirkasser med eller uten våt clutch. Benyttes hvor en multigrad motorolje er foreskrevet (for eksempel en SAE 10w/30 eller 10w/40).

Infoen er hentet fra WWW.castrol.no


Bruk rett viskositet; dvs normal gammeldags viskositet(80W- 90 eller 75W - 90). Syntetisk olje gir lettere giring når det er kaldt.
Dette er oljer som passer til separate girkasser, guzzi og "gammel" BMW.

mvh
Karl R
 
Norsk Moto Guzzi Klubb ForumTekniskOlje


Innlegg: 2  [ Viser: 1 til 2 ]


Forumets Status
4592 medlemmer har skrevet 205 meldinger fordelt på 85 emner / 4 kategorier / 2 forum.
Brukernavn
Passord
 
 Automatisk innlogging? (krever cookies)
Vi ønsker vårt nyeste medlem Bryggern velkommen.
Det for tiden 0 medlemmer innlogget i forumet.
Innloggede medlemmer:
Alle innlegg er medlemmenes private meninger. Norsk Moto Guzzi Klubb er ikke ansvarlig for innleggenes innhold.