NMGK Hjem Registrer Logg inn


Innlegg: 3  [ Viser: 1 til 3 ]

Norsk Moto Guzzi Klubb ForumTekniskNy bunnpanne til LM2
Har fått tak i ny bunnpanne til LM2’en. Dette er av den store typen. Vet egentlig ikke hvor mange størrelser det finnes som passer til LM2’en, men fra før sitter det en som er en god del mindre. Tror egentlig at det bare finnes 2 størrelser. Har ingen mellomringer. Spørsmålet mitt er: Hvor mye olje må jeg fylle på ekstra for å bruke den store? Eller er det egentlig nødvendig å fylle på noe mer enn de 3 literene som jeg bruker i den lille? Eller skal jeg bare fylle på slik at jeg når merkene på peilepinnen?

mvh
Frode J
 
Fra og med LM3 ble mellomringen til bunnpanna original-levert fra fabrikken. (Jeg tror selve bunnpanna i LM2 er er den samme? Ikke så viktig i noe fall). Det viktige er at man bør spandere på en mellomring for å få en dypere bunnpanne på modeller som er eldre enn LM3. Det som er enda viktigere er at man bruker nøyaktig samme mengde olje som tidligere, selv om man bruker mellomring. Hele hensikten med å få en dypere bunnpanne vha mellomringen er å få senket oljenivået i forhold til veiva og dermed hindre skumming ut av veivhusventilasjonen på høye turtall. (Man må selvsagt skaffe seg en lengre peilepinne etter denne endringen). Alle som ’driver’ i Guzzi-deler pleier å ha mellomringer og peilepinner til salgs.

Hvis du har kjøpt ei spesiell bunnpanne, med annen fasong enn den originale (f.eks. dyp ’V’ som jeg har sett at finnes), så vet ikke jeg hva du bør gjøre med peilepinnen og oljenivået, annet enn å spørre der du kjøpte den. Jeg har sett at en spesiell V-bunnpanne som Moto-Spezial i Tyskland selger, skal ha 4 liter, dvs litt mere enn originalt. Men denne spesial-bunnpanna er jo bare ett eksempel på de mange spesialdelene som lages og selges for Guzzier.



Innsendt 07.05.2003 13:46:38.

Innsendt 07.05.2003 13:48:23.

Innsendt 07.05.2003 13:49:27.
rolf j
Takk for hjelpen ! Jeg fant ogaå følgende på http://www.mc-h.demon.co.uk/motoguzzi2.html

Worthwhile Engine Modifications:

Add a sump extension but still using oil capacity of 3 litres total. Extension increases crankcase capacity only to keep surface of oil out of reach of crankshaft, as the shearing forces to the crank can be considerable on impact – not to make room for more oil! That is, after fitting, the ’min’ mark on the dipstick becomes the ’max’ mark.

mvh
Frode J
 
Norsk Moto Guzzi Klubb ForumTekniskNy bunnpanne til LM2


Innlegg: 3  [ Viser: 1 til 3 ]


Forumets Status
4592 medlemmer har skrevet 205 meldinger fordelt på 85 emner / 4 kategorier / 2 forum.
Brukernavn
Passord
 
 Automatisk innlogging? (krever cookies)
Vi ønsker vårt nyeste medlem Bryggern velkommen.
Det for tiden 0 medlemmer innlogget i forumet.
Innloggede medlemmer:
Alle innlegg er medlemmenes private meninger. Norsk Moto Guzzi Klubb er ikke ansvarlig for innleggenes innhold.